ایرانیان چوب
ایرانیان چوب
سینما و بازیگران

درگذشت بازیگر زن پروانه معصومی | علت فوت

پروانه معصومی، بازیگر برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون، پس از مدتی در بیمارستان گیلان به دلیل عارضه پارگی روده بستری بود و امروز هم چنین به علت عفونت ریوی، از دنیا رفت.

سکینه کبودرآهنگی (۱۱ اسفند ۱۳۲۳ – ۶ آذر ۱۴۰۲)، معروف به پروانه معصومی، بازیگر برجسته ایرانی بود. او تحصیلات خود را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. پروانه معصومی در سال ۱۳۵۰ با یک نقش کوتاه در فیلم “بی‌تا” به صحنه بازیگری آمد و در سال بعد نقش اول زن در فیلم “رگبار” ساختهٔ بهرام بیضایی را بازی کرد.

وی برای نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی همچون “گل‌های داوودی” (۱۳۶۳)، “جهیزیه برای رباب” و “شکوه زندگی” (هر دو در ۱۳۶۶)، سه بار برندهٔ جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

پروانه معصومی در تاریخ ۶ آذر ۱۴۰۲ در سن ۷۸ سالگی از دنیا رفت. وی برخی از جوایز و افتخارات خود را با دریافت جوایز بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم‌های “گل‌های داوودی” و “جهیزیه برای رباب” از جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

فیلم سینمایی پروانه معصومی بعد از انقلاب

مطاطب مرتبط با

سال 62، پروانه معصومی برای اولین بار به بازی در فیلم “راه دوم” دعوت شد. پس از انقلاب اسلامی، او به عنوان اولین بازیگر زن در سینما ظاهر شد، اما متاسفانه این فیلم به میزان کافی توجه نشد و تجربه‌ی جدی‌تر پروانه معصومی در عرصه سینما با بازی در فیلم “گلهای داوودی” به کارگردانی رسول صدرعاملی در سال 63 رقم خورد.

پروانه معصومی در فیلم گل های داوودی

نقش آفرینی پروانه معصومی در سریال یوسف پیامبر

پروانه معصومی در سریال “یوسف پیامبر” نقش بانو تیه را بازی کرده است که به عنوان یکی از نقش‌های ماندگار ایشان شناخته می‌شود. در این سریال، او همسر آمنه‌هتپ سوم را بازی کرده و با بازیگری هوشمندانه خود، توانسته است نقشی مهمی را بازی نماید.

                                   پروانه معصومی در سریال یوسف پیامبر

سخنرانی پروانه معصومی در حضور رهبر انقلاب

عکس پروانه معصومی هنگام سخنرانی در حضور رهبر انقلاب

همسر پروانه معصومی کیست

مسعود معصومی همسر پروانه معصومی

نقش آفرینی پروانه معصومی در سریال امام علی(ع)

تقدیر از پروانه معصومی به عنوان هنرمند پیشکسوت در هفتمین جشنواره فیلم شهر

تقدیر از پروانه معصومی در هفتمین جشنواره فیلم شهر

 

تبلیغات

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا